چرا مدیران نگران فرهنگ کار از راه دور هستند؟
۱۴۰۱/۰۵/۱۶ تاریخ انتشار

تقریبا همه شواهد و آمارها حکایت از این موضوع دارند که کار از راه دور به این زودی از میان نخواهد رفت و مدیران عامل نیز نگران همین موضوع هستند. گزارشی که وال‌استریت ژورنال منتشر کرده، نشان می‌دهد که دست‌کم بسیاری از شرکت‌ها مجبور هستند تا بازگشت کارمندان به محل کار حداقل تا پایان سال 2022 صبر کنند. علاوه بر این به نظر می‌رسد که شرکت‌ها نسبت به اپیدمی‌های بعدی هوشیارتر شده‌اند و سعی می‌کنند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را برای یک اپیدمی بعدی دیگر آماده نگه دارند. جالب آن‌که برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که شرکت‌ها دست‌کم تا 2 سال دیگر مجبور خواهند بود کار از راه دور را تحمل کنند و همین موضوع مدیران بسیاری از شرکت‌ها را نگران کرده است که این مسئله چه تاثیرات منفی روی مشاغل آن‌ها خواهد گذاشت. آمازون و فیس‌بوک به تازگی اعلام کرده‌اند که بازگشت کارمندان به دفترشان را تا سال آینده میلادی به تعویض می‌اندازند. 

پت جلسینگر، مدیرعامل اینتل در همین ارتباط به وال‌استریت ژورنال گفته است:

  • «اگر کمی صبوری کنید، مردم به سبک و سیاق قبل باز خواهند گشت. این ایده بدی نیست.» جلسینگر معتقد است که کار از راه دور حتا با محو شدن کووید از میان نمی‌رود و هیچ برگشت به عقب کاملی را شاهد نخواهید بود. 

راب فالزون، نایب رییس أمور مالی شرکت Pyudential به وال‌استریت ژورنال گفته است:

  • «در حال حاضر بزرگ‌ترین دغدغه‌ای که وجود دارد حفظ استعدادها است. با توجه به این‌که افراد از نظر فرهنگی با سازمان‌های خود در ارتباط نیستند، تصمیم‌گیری برای ترک و رفتن به سازمان‌های دیگر برای آن‌ها ساده است.»

عدم تمایل کارمندان به حضور تمام وقت در محل کار

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند کارگران امریکایی از کار راه دور لذت می‌برند. نظرسنجی اکتبر 2020 مصادف با مهرماه 1400 که توسط شرکت GoodHire انجام شد، نشان می‌دهد که 85 درصد پاسخ‌دهندگان ترجیح می‌دهند برای مشاغلی که گزینه کار از راه دور کامل یا ترکیبی را ارایه می‌کنند درخواست بدهند. تقریبا یک سوم آن‌ها اظهار داشته‌اند که حتا به شغلی که به آن نیاز دارند، اما قرار باشد 5 روز در هفته در محل کار حضور داشته باشند فکر هم نمی‌کنند. به این ترتیب کارکنان برخی از شرکت‌ها هنگامی که از آن‌ها درخواست شد به محل کار خود باز گردند از این موضوع امتناع کردند. کارکنان اپل در هفته‌های اخیر دو درخواست برای مدیرعامل این شرکت ارسال کردند و به برنامه‌های این غول بزرگ دنیای فناوری نسبت به بازگشت به محل کار در ماه سپتامبر اعتراض کردند و درخواست گزینه‌های منعطف‌تری را کردند. به‌طوری که در نهایت اپل از تصمیم اولیه خود عقب‌نشینی کرد و بازگشت به محل کار را به تعویض انداخت. 

واقعیت این است که روند کار از راه دور می‌تواند کار را برای مشاغل کوچک سخت کند. وب‌سایت Inc اوایل سال 2021 میلادی نوشت: «قوانین هر ایالت در این زمینه متفاوت از دیگری است که همین مسئله می‌تواند شرایط را برای مشالغ کوچک و شرکت‌هایی که فاقد منابع انسانی هستند سخت کند. علاوه بر این غول‌های فناوری می‌توانند بدون مشکل کارگران موردنیاز خود را از هر نقطه‌ای جذب کنند که این مسلئه نیز فرایند جذب استعدادهای برتر را برای شرکت‌های کوچک سخت می‌کند.»

کارشناسان برای حل این مشکل به شرکت‌ها پیشنهاد می‌کنند که بر أساس توانمند‌ها حقوق متفاوتی برای کارمندان در نظر بگیرند و از سایت‌های کاریابی مثل گلسدور و PayScales برای اطمینان از رقابتی بودن حقوقی که پرداخت می‌کنند استفاده کنند. 

مدیران در مقابل رویکرد دورکاری چه راهکاری در اختیار دارند؟

با توجه به این‌که فرهنگ دورکاری با فراز و نشیب به ایران رسیده و به‌طور کامل خواهد رسید و بسیاری از کارمندان نیز دوست خواهند داشت همانند همتایان خود در سایر کشورها کار کنند، بنابراین مدیران عامل بهتر است به توصیه‌های زیر دقت کنند تا در آینده با مشکل جدی روبرو نشوند. 

به فکر چگونگی نحوه مدیریت از راه دور کارمندان باشید. مدیری که در مدیریت تیم‌های راه دور با مشکل روبرو است، استقلال‌ عمل ندارد و به شدت توسط مدیر خودش کنترل می‌شود، بنابراین باید تغییرات در فرهنگ سازمانی از بالاترین سطح آغاز شود.

سازمان‌ها باید با واقعیت کار از دور کنار بیایند. سازمان‌ها باید از حرف فراتر بروند و در عمل از کار انعطاف‌پذیر حمایت کنند. به‌طور مثال، حواسشان باشد که کارکنان تجهیزات لازم برای انجام کارشان را داشته باشند، به کارکنانی که نیاز دارند مرخصی اضافی دهند و برای حمایت از کار انعطاف‌پذیر، آموزش‌های لازم را ارائه کنند. 

برای هماهنگ شدن با رویکرد کار از راه دور به آموزش نیاز دارید. دورکاری اگر به درستی انجام شود، بهره‌وری کارمندان را بیشتر کرده و سودآوری خوبی برای شرکت به همراه خواهد داشت، زیرا به کارمند آزادی عمل بیشتری می‌دهد. اگر به کارمندان آزادی عمل ندهید و به ‌دلیل عدم اعتماد، دائم کنترلشان کنید، به سرعت سازمان را ترک می‌کنند. مدیران باید طراحی‌های لازم را یاد بگیرند تا دورکاری موثر، ممکن شود.

یکی از نکات مهمی که باید در مورد آن دانش کافی به دست آورید نحوه اعطای آزادی عمل به کارمندان است. مدیران باید مهارت واگذاری وظایف و توانمندسازی را یاد بگیرند تا کارکنان آزادی عمل بیشتری درباره روش‌‌ها و زمان‌بندی کارها پیدا کنند. این، انگیزه، سلامت و عملکرد کارکنان را ارتقا می‌دهد. آزادی عمل به این معنا نیست که کارکنان به حال خود رها شوند و با آن‌ها کمتر در ارتباط باشیم. بلکه به این معنا است که به جای تجسس در کارهایشان با آن‌ها هماهنگی انجام دهید و در جریان کارها قرارشان دهید و راهنمایی‌ها، اطلاعات و حمایت لازم از آن‌ها به عمل آورید. 

معیار سنجش باید بر مبنای نتایج باشد. وقتی به افراد آزادی می‌دهید که خودشان شیوه کار کردن را انتخاب کنند، باید ارزیابی کنید که آیا به نتایج مطلوب می‌رسند یا نه. بنابراین تمرکز باید روی نتایج و و گزارش‌ها باشد. مدیرانی که کارکنان دورکار دارند باید به آن‌ها اعتماد کنند بدون آن‌که دائما آن‌ها را کنترل کنند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 2.9 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg